O opravách autoplastů a moto plastů
Auto a moto plasty tvoří nedílnou součást moderního automobilu nebo motorky. Dnes je zcela běžnou praxí autoplasty a motoplasty opravovat. Nedochází ke zbytečným výměnám opravitelných plastových součástí, následně k výraznému nárůstu ceny oprav. Prodloužení doby, související s objevením požadovaného plastového dílce, na dnes již velmi pestrém poli značek a ročníků automobilů a motorek provozovaných na evropských silnicích. Snížit cenu oprav a zkrátit velmi nepříjemnou dobu bez automobilu nebo motorky můžete u firmy Dr-plast více zde.
Jak probíhají opravy auto plastů a moto plastů čtěte zde
Plasty se začaly objevovat v automobilech v 70. letech minulého století. Tehdy představovaly 6% váhy vozidla, dnes je to kolem 12-15 % a počítá se s tím, že toto číslo poroste.
Proměna automobilů z hlediska plastů je neuvěřitelná. Podle prognóz v roce 2020 bude již celou čtvrtinu hmotnosti automobilu tvořit plast.
Plast je lehčí
Napříkld snížení o 100 kilogramů na váze použitím autoplastů a motoplastů znamená nižší spotřeby paliva o 0,4 litru na 100 kilometrů. Z principu jsou všechny termoplasty recyklovatelné. Dnes se 90% vytěžené ropy spálí, jen 10% ropy se využije pro chemické účely. Autoplasty a motoplasty tak představují ekologické řešení a přispívají podstatnou měrou k redukci emisí CO².
Význam autoplastů a motoplastů
Stále více automobilek si uvědomuje význam autoplastů. Dokladem toho jsou dva koncepty z poslední doby – i-Flow korejské automobilky Hyundai a elektromobil Smart Forvision, který přitahoval velkou pozornost na autosalonu ve Frankfurtu. Speciální autoplastová výztuha nárazníku (umístěná za nárazníkem) vyrobená z Ultramidu. Poprvé byla použita v Opelu Insignia. Výrazně přispívá k ochraně zdraví chodců. Autoplastová výztuha z Ultramidu totiž vykazuje třikrát větší tuhost a absorpci energie oproti klasickému provedení a zajišťuje řízenou deformaci tak, aby v případě zranění chodce došlo k co nejmenšímu poškození zdraví.
Plastů na autech a motorkách stále přibývá, už došlo i na kola ...
Autoplasty se používají u výplní dveří, sloupků a dalších autodílů. Propracovanost designu u některých automobilů, ale i motorek je použito plastových prolisů, proti odření chrání boky po celé délce automobilu ochranné plastové lišty, autoplastů bývá použito u nárazníků a vnějších zpětných zrcátkách. Ke zvýšení bezpečnosti přispívají i nové opěrky z plastů vyvinutých BASF, které byly použity poprvé ve vozech BMW. Opěrka z autoplastových materiálu dodaných BASF chránění krční páteře v případě zpětného nárazu. V případě nárazu o síle větší než 12 km/hod se spustí aktivátor umístěný v opěrce, pružina okamžitě posune přední polovinu opěrky dopředu, čímž se výrazně zmírňuje riziko zranění.
Z plastů lze dnes vyrobit doslova celé auto, najdeme je i na takových místech, kde je nečekáme. Odborník na chemii, společnost BASF vyrobil plastové ráfky a chystá jejich sériovou výrobu.
Jako první je vyzkoušel koncept Smartu Forvision, na první pohled je nerozeznáte od kovových. Jsou vyrobeny z nového polyamidu jménem Ultramid. Kola z termoplastického plastu již prošla potřebnými testy a tvůrci tvrdí, že může začít jejich masová výroba.